مدل کسب و کار و ارزش های پیشنهادی

ارزش پیشنهادی در مدل کسب و کار

سئوال کلیدی:

  • کسب و کار ما برای مشتریان مذکور در مدل کسب و کار چه ارزشی خلق و ارائه می­ کند که موجب تأمین نیازی از مشتری و یا حل مسأله ­ای از او خواهد شد و موجب جذب آنها می ­شود؟

تعریف ارزش پیشنهادی:

مجموعه یا بسته ­ای از منافع در قالب کالا یا خدمت است که کسب و کار به مشتریان ارائه می­ دهد.

همان دلیلی است که مشتریان شما را به رقبا ترجیح می­دهند.

نیازهای یک بخش خاص از مشتریان را برآورد می­ کند.

برای مطالعه مدل کسب و کار، اجزای آن و نمونه های مربوطه به کتاب “صفر تا بیست کارآفرینی” مراجعه شود:    صفر تا بیست کارآفرینی

عناصر تشکیل دهنده ارزش پیشنهادی:

  • جدید بودن کالا یا خدمت (گوشی ­های همراه حول ارتباطات سیار و خدمات جدید صندوق ­های سرمایه­گذاری)
  • بهبود عملکرد محصول متداول (صنعت کامپیوتر)
  • طراحی فوق­ العاده محصول (در صنایع مد و لوازم الکترونیکی)
  • برند/مقام و منزلت (در دست داشتن ساعت رولکس نشانه ثروت فراوان)
  • قیمت (تولید خودروی ارزان و اسکایپ تماس های صوتی بین ­المللی را با قیمت کمتری نسبت به سایر شرکت­های تلفن ارائه می ­دهد)
  • کمک به مشتری برای کاهش هزینه
  • کاهش ریسک برای مشتری با ضمانت­های اجرای خوب
  • قابلیت دسترسی برای همه (صندوق­ های سرمایه­ گذاری مشترک امکان
    سرمایه­ گذاری برای افراد با سرمایه کم را هم فراهم می­ کند)
  • راحتی قابلیت استفاده (اپل با عرضه آی پد و آی تونز راحتی بی­ سابقه­ ای را برای خرید، دانلود و گوش دادن به موسیقی فرآهم آورد)
  • انجام کامل کار
  • دکتر حسن عبدی – مربی و مشاور کسب و کار و کارآفرینی

مطالعه بیشتر