مدل کسب و کار

احداث کسب و کار

احداث کسب و کار

همان­ طوری که برای احداث ساختمان باید نقشه تهیه شود.

صاحبان ایده و صاحبان کسب و کار نیز برای جهت­ دهی به مسیر خلق کسب و کار و سازمان خود نیاز به طراحی مدل کسب و کار دارند.

کسب و کار همان خرید و فروش کالا، تولید کالا یا عرضه خدمت به منظور کسب سود است.

مدل کسب و کار توصیف­ کننده منطق درآمدزایی کسب و کارهای چون:

نانوایی، تولید پوشاک، پوشاک فروشی، بسته­ بندی حبوبات و ادویه­ جات،

فروشگاه اینترنتی، تاکسی اینترنتی و …

در خلق و ارائه ارزش پیشنهادی (کالا و خدمات) و کسب ارزش (سود) است.

نقشه مدل کسب و کار

مدل کسب و کار

نقشه مدل کسب و کار یک ابزار بصری است که دارای نه جزء اساسی می ­باشد.

اجزای نه­ گانه به ترتیب اهمیت شامل:

بخش­ های مشتری

برای توضیحات تکمیلی در خصوص بخش های مشتری مراجعه شود به: مدل کسب و کار و بخش های مشتری

ارزش­ های پیشنهادی

برای توضیحات تکمیلی در خصوص ارزش های پیشنهادی مراجعه شود به: مدل کسب و کار و ارزش های پیشنهادی

کانال ­ها

ارتباط با مشتری

جریان­ های درآمدی

منابع کلیدی

فعالیت­های کلیدی

مشارکت­های کلیدی

ساختار هزینه

برای توضیحات تکمیلی و درک مدل کسب و کار مراجعه شود به: صفر تا بیست کارآفرینی

می­ باشد که متناسب با ساختار مغز انسان در سمت راست تابلو بحث ارزش مطرح می ­باشد.

در سمت چپ تابلو بحث کارایی مطرح است.

دکتر حسن عبدی – مربی و مشاور کسب و کار و کارآفرینی

مطالعه بیشتر