اهمیت تهیه نقشه مدل کسب و کار

مدل کسب و کار

نقشه مدل کسب و کار

همان­طوری که برای احداث ساختمان باید نقشه تهیه شود.

صاحبان ایده و کسب و کار نیز برای جهت­ دهی به مسیر خلق کسب و کار و سازمان خود نیاز به طراحی نقشه مدل کسب و کار دارند.

کسب و کار همان خرید و فروش کالا، تولید کالا یا عرضه خدمت به منظور کسب سود است.

مدل کسب و کار توصیف ­کننده منطق درآمدزایی کسب و کار در خلق و ارائه ارزش پیشنهادی (کالا و خدمات) و کسب ارزش (سود) است.

کسب و کارهای مانند :

نانوایی، تولید پوشاک، پوشاک فروشی، بسته­بندی حبوبات و ادویه­ جات، فروشگاه اینترنتی، تاکسی اینترنتی و …

نقشه مدل کسب و کار طراحی منطق درآمدزایی کسب و کار را نشان می دهد.

منافع طراحی نقشه مدل کسب و  کار

  • شناسایی نقاط ضعف و قوت کسب و کار (درون شرکت) و شناسایی تهدیدها و فرصت­های موجود (بیرون شرکت) – تحلیل سوات.
  • مفروضات مدل کسب و کار خود را به چالش کشیده و با نوآوری و اصلاح تغییر ایجاد می­ کنیم.
  • با مطالعه مدل کسب و کار رقبا و کپی کردن می ­توان از استراتژی ­ها و راهبردهای آنها استفاده نمود.
  • پویایی و ماندگاری کسب و کار را در این دنیای رقابتی تضمین می­ کند.
  • اشتباهات خود را روی کاغذ مرتکب شده که بسیار کم ­هزینه ­تر از همین اشتباهات در عمل است.
  • ایده خام پخته و افراد غیرحرفه­ ای پدرسوخته و با تجربه می­ شوند.
  • کاهش ریسک و نااطمینانی در راه ­اندازی کسب و کار
  • می­ توانید کسب و کارتان را به سرمایه ­گذاران و شرکای تجاری خیلی راحت معرفی کنید.
  • نوشتن طرح کسب و کار از روی مدل کسب و کار بسیار آسان­ تر است.

نوآوری در نقشه مدل های کسب و کار

با مطالعه مدل­ های کسب و کار فعلی خود یا سایرین می­ توان نوآوری­ های را در آنها ایجاد کرد که منجر به ایجاد کسب و کارهای جدیدی شود.

برای نمونه:

گل­فروشی با تغییر کانال­ ها و ارتباط با مشتری (یادداشت تاریخ رویدادهای خوشایند مشتریان و تهیه کردن دسته گل) سعی در فروش بیشتر دارد.

دیجی کالا با شناخت مسأله مشتری، تغییری اساسی در ارزش پیشنهادی و کانال­ها ایجاد کرد.

یک راننده تاکسی در مشهد با نصب مانیتور روی سینه تاکسی و تبلیغات شرکتی یک جریان درآمدی دیگری را به کسب و کار خود اضافه نمود.

اپلیکیشن اسنپ و تپسی آژانس ­های مسافرتی شهرهای بزرگ را به چالش کشیدند.

تمامی این نوآوری­ها با سئوال ” چه می­شود اگر …؟” می­توانیم مفروضات متداول را به چالش بکشیم.

به عبارت دیگر تمامی کسب و کارها با همین سئوال کلیدی از طرف نوآوران شدیداً در معرض تهدید هستند و برای ماندگاری باید تغییر کنند.

برای نمونه:

برای جواب سئوال چه می­شود اگر تماس­های صوتی در سراسر دنیا رایگان بود؟

در سال ۲۰۰۳ اسکایپ خدمتی عرضه کرد که امکان تماس­های صوتی رایگان را از کانال اینترنت ممکن می ­ساخت و در عرض ۵ سال ۴۰۰ میلیون کاربر ثبت شده به دست آورد.

برای مطالعه بیشتر و کاربردی به کتاب  مراجعه شود: صفر تا بیست کارآفرینی صفر تا بیست کارآفرینی

دکتر حسن عبدی- مشاور و مدرس کسب و کار و کارآفرینی 

مطالعه بیشتر